maanantai 28. maaliskuuta 2011

Minulla on nyt vain tätä....


Minulla on nyt vain berliininmunkkeja ja unikkokakunpalasia tarjottavana kahvin kanssa. Niin tämä on tätä suomalaista vähättelyä, jonka imemme itseemme jo äidinmaidosta. Tyttäreni sanoi kerran minulle, ettei niin voi sanoa. Täytyy sanoa näin: "Minä tarjoan tällä kertaa sinulle berliininmunkkeja ja unikkokakkua kahvin kanssa." - Ja oikeassa hän on. Miksi vähätellä asioita? Kaikkeen odotamme kuitenkin toisen osapuolen ylistystä, josta sisäisesti iloitsemme. Emme saa vain sitä ulos näyttää. Niinhän sitä sanotaan, että "itsekehu haisee".  - Meillä on nyt vain tällaista..., oijoijoi, en ole ehtinyt siivota ja kaikki on vähän sitä sun tätä jne. - Harmittaa minuakin, että erehdyin viime perjantaina tähän samaan suomalaiseen asenteeseen. Ajoin kurssille pyörällä. Kolme kurssilaista oli ulkona ja he alkoivat kehua minun pyörääni. Johon minä: "No tämä on jo 30 vuotta vanha pyörä." (Tässä tuo jo sana vastaa vain sanaa) Onneksi huomasin, ja jatkoin: "Mutta minua se palvelee hyvin."
Ei sitten millään, ei millään muotoa tahdo päästä irti tuosta ainoasta vain-muodosta, vaikka olenkin jo aikalailla sitä saanut pois itsestäni. Sen huomaan, kun menen Suomeen ja siellä, etenkin Kainuussa tulee vastaan noita vain-ihmisiä. Emmekö me voi näyttää iloamme toisille, siitä iloitsevat sitten toisetkin.

11 kommenttia:

  1. Juuri tuollaisia me olemme niin helposti, vaatimattomia vain-ihmisiä. Onneksi ajat ovat muuttuneet, tai ainakin ovat muuttumassa. Sen huomasi selvästi esimerkiksi nuoremmista työtovereista - kun sanoi myönteisen kommentin oli vastaus aina iloinen kiitos. Hyvä, kun tuosta vähättelystä on tultu enemmän tietoisiksi, olemme ottaneet selvästi nuorista oppia. Minä melkein häpesin huomattuani juuri tuon kommenttini: tämähän on jo vanha, kun joku kehui takkiani. Eihän hän takin ikää kysynyt, vaan tarkoitti ihan muuta. Kiirehdin nopeasti sanomaan, että minäkin pidän siitä (sitäpaitsi enhän sitä muuten olisi ostanutkaan!)

    VastaaPoista
  2. Sitähän minäkin, emme me osta takkia emmekä muutakaan, jollemme itse pidä siitä. Miksi siis emme voisi näyttää iloamme ulospäin, olkoon vaate tai vaikkapa pyörä ikivanhoja.

    VastaaPoista
  3. Mulle riittää noi tarjottavat hyvin. Voisitko tulla hakemaan ja tuot sitten taas takaisin tänne?

    VastaaPoista
  4. Vau, sinä uskallat ajaa pyörällä! Minäpä en enää, kun kävellenkin osasin kompuroida niin pahasti että olkavarsi murtui kahdesta kohtaa.

    Hyvä tuttuni meni pyörällä nurin niin että pää kolhiintui kypärästä huolimatta; - ja kämmenluihin tuli ikävä murtuma. <-- Kesäkeli oli mitä parhain.

    Uskaltaisin väittää, että aika hyvin olen päässyt tuosta vain-syndroomasta. Kun elää riittävän vaatimattomasti ja kunnianhimottomasti niin kukaan ei odota enää mitään hienouksia eikä selittelyjä liioin :)

    VastaaPoista
  5. Allu: Täytyy harkita. Kölnissä olenkin ollut hyvin kauan sitten. Ostin sieltä silloin aikanaan valkoisen mekon jossa oli sinisiä palloja. Tuota automatkaa täytyy kuitenkin tällä kertaa siirtää muiden kiireitten vuoksi. Aurinkoista tiistaipäivää kuitenkin!

    Nurkkalintu: Kiitos. - Berliinissä on hyvät pyörätiet, mutta siitä huolimatta pyöräilijän on pidettävä silmat ja korvat auki, sillä kaikki autoilijat eivät kunnioita pyöräilijöitä. Tähän mennessä kuitenkin olen pystyssä pysynyt. Kolhujakin on sattunut, ei toki pahempia. Olen ikäni ajanut paljon pyörällä, pääsee paremmin liikkeelle.

    VastaaPoista
  6. Haluaisin kommentoida, mutta en keksi mitään kommentoitavaa. Ei kun joo! Eräs koulukaverini menee kesäksi ulkomaille töihin. Minä menen vain Kainuuseen.

    VastaaPoista
  7. Sauerkraut: No ehkäpä tapaamme sitten kesällä Kainuussa. Kainuu on ihan hyvä paikka, kun sen vaan oivaltaa ja osaa ottaa sen juuri sellaisena kuin se on.

    VastaaPoista
  8. Sira: no oikeasti Kainuu onkin hyvä paikka, mutta kirjoitin noin, kun tässä oli tämä vain-juttu... :)

    VastaaPoista
  9. Aivan oikein, Sauerkraut. Tiesinhän minä, että vertasit tuota Kainuuta ulkomaihin tuolla "vain"- sanalla. Tahdoinpa vain sanoa, että Kainuukin on jotain.

    VastaaPoista
  10. Kyllä vain (vain sana voi myös positiivinenkin)sinulla Sira on ihana serviisi!
    Niin kauniin sininen.
    Nauraa hekottelen täällä XD
    minun yllätysvieraat saavat kuulla katotaanpas löytyykö kahville kaveria vai juodaanko kolikkokahvit.
    Jäätä on niin paljon, jotten ole edes unelmoinut vielä pyöräilystä.
    viihtyisää viikonvaihdetta!

    VastaaPoista
  11. Ja ensi kerralla kun kysytään, se pyörä menee läpi vintage-klassikkona! ;)

    VastaaPoista